Diëtiste Aan Zee Diëtiste Bredene Diëtiste Oostende Middelkerke De Haan Wenduine Oudenburg

VEGETARISME & VEGANISME

Volwaardig plantaardig

Heb jij ervoor gekozen om volledig vegetarisch of veganistisch te eten? Of wil je misschien gewoon vaker eens vlees of vis vervangen door een plantaardig alternatief, maar weet je niet goed waar je dan best voor kiest?

De definitie van vegetarisch kan nogal verschillen van persoon tot persoon. Strikt gezien houdt een vegetarisch eetpatroon in dat je geen vlees, vis, schaal- of schelpdieren eet. Vaak wordt er wel nog zuivel (bv. dierlijke melk, kaas, yoghurt, boter…) en ei gegeten. Sommige mensen eten wel af en toe ook nog eens vis of eten tijdens sociale gelegenheden uiterzonderlijk ook nog eens vlees. In de praktijk zijn er heel wat variatie mogelijk.

  • Flexitariër: geen vlees en vis maar wel eieren en zuivelproducten, maar met gelegenheden wel eens vlees of vis

  • Lacto & ovo-vegetariër: geen vlees en vis maar wel eieren en zuivelproducten

  • Lacto-vegetariër: geen vlees, vis en eieren maar wel zuivelproducten

  • Ovo-vegetariër: geen vlees, vis en zuivelproducten, maar wel eieren

  • Pescotariër: geen vlees, maar wel vis, eieren en zuivelproducten

Bij een veganistisch eetpatroon eet je geen vlees of vis maar ook geen andere dierlijke producten zoals zuivel (bv. dierlijke melk, kaas, yoghurt, boter), ei, honing, gelatine…

Beide manieren van eten kunnen perfect gezond zijn mits je de juiste aandachtspunten in acht neemt.

 

Tijdens deze consultaties focussen we onder andere op volgende zaken:

  • Welke plantaardige eiwitbronnen zijn er en hoe zorg je dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt (bv. peulvruchten, soja, seitan, mycoproteïne, noten en zaden…)

  • Voor welke vitaminen en mineralen moet je opletten en hoe zorg je ervoor dat je die in voldoende mate binnenkrijgt (bv. ijzer, vitamine B12, vitamine D, calcium, omega 3…)