top of page
  • Bieke Derdeyn

Wat moet je doen met de feestdagen?

Helemaal niets speciaals!

Het is misschien wat kort door de bocht, maar eigenlijk hoef je met de feestdagen niks speciaals of anders te doen dan anders. Voor wie (nog) niet bij mij op consultatie is geweest of mijn visie (nog) niet kent, schets ik het even hieronder....


Luister naar je lichaam

  • Let op je hongergevoel voor je aan de avond of dag begint. Hoe meer honger je ervaart, hoe groter de kans dat je je als een uitgehongerde leeuw op de hapjes en de rest van het eten gaat gooien. Begin dus ook niet met minder of niet te eten in de aanloop naar de feesten. Je creëert daardoor alleen maar honger en cravings. Denk eraan, je wil geen uithongerde leeuw zijn aan tafel.

  • Wees je in de mate van het mogelijke ook bewust van je verzadigingsgevoel. Dit is soms wat moeilijker omdat er tijdens de feestdagen veel afleiding is tijdens het eten en je daardoor makkelijker aan je verzadigingsgevoel voorbij gaat. Je hoeft aan de feestdagen niet per se een indigestie over te houden.

Luister niet naar je saboteurs

  • Wees je bewust van wat ze gaan zeggen. Als de feestdagen ieder jaar moeilijk zijn voor je dan kan je al met enige zekerheid een aantal zinnen bedenken waarmee je saboteurs zullen afkomen zoals "Ga je nu echt blijven eten van die hapjes, je was er beter niet aan begonnen", "Laat je nu maar gaan hoor, het is toch al om zeep met alles wat je al hebt gegeten". Helpen deze gedachten je om te genieten? Nee? Welke gedachten zouden je dan wel helpen?

  • Geef je eigen stem kracht en denk eens na hoe jij graag die avond of dag zou beleven. Wat is er voor jou belangrijk om echt te kunnen genieten. Zit genieten voor jou in het feit dat je samen bent met de mensen die je graag ziet of zit dat genot ook in jezelf toestaan om van alles mee te eten zonder schuldgevoel? Als je weet wat je wil hebben je saboteurs minder vat op je.

Buig kritiek van anderen om

  • Misschien heb je wel één of meerdere mensen in je omgeving die het ieder jaar nodig vinden om opmerkingen te maken over je gewicht of over wat en hoeveel je eet of drinkt. Het is niet altijd gemakkelijk om die commentaren zomaar naast je neer te leggen. Je kan wel oefenen om er anders op te antwoorden.

  • Weet dat jij eigenlijk nooit een uitleg verschuldigd bent, maar hier zijn een paar opties om met opmerkingen om te gaan: Ben jij niet op dieet? Diëten werkt niet voor mij. Ik probeer te luisteren naar m'n lichaam en terug te genieten van eten en dat voelt veel beter.", "Hoeveel gewicht ben je nu al verloren? Ik weeg me eigenlijk niet, maar ik ben veel minder opgeblazen en voel aan m'n kledij dat alles aangenamer zit."

Geniet onvoorwaardelijk

  • Let erop dat je jezelf ook écht toestaat om te genieten. Je moet het menen anders geef je je saboteurs weer een opening om op de voorgrond te treden.

  • Geniet van het feit dat je jezelf toestaat om te genieten :)

Fijne feestdagen gewenst!

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page