top of page
  • Bieke Derdeyn

Wanneer is sporten gezond?

Wat wordt er aangeraden

Er wordt gezegd dat bewegen gezond is en zoals je hieronder kan zien kan bewegen heel wat voordelen bieden. Voorkom lange perioden van stilzitten en wissel af tussen zitten, staan en bewegen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bewegen je niet alleen fysiek maar ook mentaal versterkt.


Maak jezelf niets wijs

Beweeg om je goed te voelen, fit te blijven en even te ontsnappen aan de stress en sleur van het dagelijkse leven. Laat deze zaken je belangrijkste motivatie zijn. Lichaamsbeweging kan in mindere mate ook helpen bij gewichtsverlies, maar dat mag niet de hoofdreden zijn om meer te bewegen.


Wees realistisch

  • Kies activiteiten die passen binnen jouw tijdsschema en je mogelijkheden. Heb je geen tijd om naar de fitness te gaan of je in te schrijven voor groepssessies laat op de avond, bekijk dan eens waar jij tijdens je (werk)dag beweegmomenten kunt inlassen. Maak het je ook hier niet te moeilijk. Als je aan iets begint dat je op lange termijn toch niet zal kunnen volhouden heeft het geen zin om ermee van start te gaan.

  • Houd er rekening mee dat je motivatie niet elke dag even groot zal zijn. Denk maar aan dagen waarop je vermoeid bent, een drukke dag hebt gehad of het slecht weer is buiten. Probeer je hierop voor te bereiden. Leg de lat laag en bedenk activiteiten die je bijvoorbeeld binnen kunt doen bij slecht weer of op koude dagen of korte of minder intensieve beweegactiviteiten bij vermoeidheid.

Begin rustig

  • Heb je nooit veel gesport of heb je lange tijd stilgezeten, begin dan met kleine aanpassingen en laat je niet ontmoedigen als het eens een dag minder goed lukt. Denk terug aan de dagen waarop je wel probleemloos je beweegmomenten hebt ingelast en put daaruit energie om er de volgende dag weer volop tegenaan te gaan.

  • Onthoud dat elke vorm van beweging telt ongeacht de intensiteit ervan. Tast je grenzen af, maar vereis niet nodeloos veel van je lichaam. Het belangrijkste is dat jij plezier beleeft aan je beweegmomenten.

Stel een doel

  • Heb je één of meerdere activiteiten gevonden die je leuk vindt en lukt het je om op regelmatige basis beweegmomenten in te lassen? Probeer dan voor jezelf een doel te stellen. Ook hier geldt weer: wees realistisch. Je zal meer plezier beleven aan kleine, haalbare doelen die je op korte termijn en onder elke omstandigheid (bv. wanneer je moe bent, een mindere dag of minder tijd hebt) kunt waarmaken dan doelen die (te) veel van je vereisen.

  • Ga voor belachelijk lage minimumdoelen, op die manier kun je ze altijd verwezenlijken ook als je een mindere dag hebt. Je ervaart op die manier steeds weer het succes van je doel te behalen en op dagen dat je je beter voelt kun je altijd meer doen als je dat wil. Je hoeft niet iedere keer harder, sneller en langer te bewegen.

Beweeg uit vrije wil

  • Last but not least, beweeg omdat jij dat echt graag wil. Je hoeft niet te sporten en jezelf in het zweet te werken om gezond te zijn. Bewegen kan ook ongezond zijn wanneer het van 'moeten' is, dwangmatig wordt en overmatig gebeurt. Sporten is niet iets wat je eerst moet doen om eten te verdienen of wat je moet doen als boete doening omdat je volgens jou iets 'fout' of te veel hebt gegeten.

  • Zorg dat de focus ligt op ontspannen, eventueel samenzijn met anderen waarmee je gaat sporten en genieten.

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page