• Bieke Derdeyn

Hoe genieten je kan helpen om minder te eten

Overeten

Wanneer je meer energie inneemt dan je lichaam kan verbranden, dan kom je in theorie bij in gewicht.


Die extra energie kan je innemen door tijdens de hoofdmaaltijden je verzadigingsgevoel te negeren en meer te eten dan je lichaam aangeeft nodig te hebben. Of door de ganse dag te eten of te 'grazen'. Je eet dan misschien niet noodzakelijk telkens grote porties, maar doordat je zo frequent eet neem je alsnog te veel energie in en ga je dus ook overeten.


Waarom doen we dat eigenlijk, overeten? We worden er in ieder geval niet mee geboren, dat is zeker. Het is aangeleerd gedrag dat je ergens tijdens je leven hebt verworven. Op een bepaald moment heb jij geleerd om je verzadigingsgrens te verleggen. Althans in je hoofd, want voor je lichaam verandert er niets.


Je bent begonnen met telkens te eten tot voorbij jouw punt van verzadiging en je bent dat gevoel gaan interpreteren als een nieuw gevoel van voldaan zijn. Je zoekt dus ook telkens weer die grens op als teken dat je genoeg hebt gegeten.


Het kan zodanig normaal geworden zijn dat het je zelfs niet meer opvalt dat je overeet...


Lichamelijke verzadiging

Wanneer je wil leren om niet meer te overeten, moet je eerst weer in contact zien te komen met je natuurlijke gevoel van verzadiging. Dat geeft namelijk aan dat je voldoende hebt gegeten en dat je dus mag stoppen met eten.


In een vorig blogbericht schreef ik uit hoe lichamelijke verzadiging precies in z'n werk gaat. Het is namelijk een samenspel tussen hormonen en receptoren in je maag-darmstelsel.


Je lichaam moet daarnaast ook de tijd krijgen om op te pikken wat jij allemaal aan het eten bent en daar zit een beetje vertraging op. Vandaar dat er gezegd wordt om traag te eten (en goed te kauwen) zodat je lijf de tijd krijgt om jou te laten weten dat je voldoende hebt gegeten.


En nu komt er nog een belangrijk punt waar veel mensen helemaal niet bij stilstaan. Om een volledig gevoel van verzadiging te ervaren moet je niet alleen je lichamelijke honger stillen, maar ook je mentaal hongergevoel.


Mentale verzadiging

Over deze vorm van verzadiging schreef ik in het verleden ook al kort iets met de focus op mindful eten als manier om te vertragen en terug te leren genieten van wat je eet.


Ik herhaal nog even dat verzadiging tweeledig is en je je dus zowel lichamelijk (in je maag) als tussen je twee oren voldaan moet voelen. Van eten hoor je te genieten. Is dat laatste niet het geval dan is de kans groot dat jij zo iemand bent die na iedere maaltijd toch nog dat kleine beetje zoet nodig heeft om de maaltijd echt te kunnen afsluiten. Of in de uren na je maaltijd op zoek gaat naar wat lekkers.

Een maaltijd die je mentaal geen voldoening geeft kan de reden zijn waarom je er meer van gaat eten dan nodig, omdat je bij iedere hap wanhopig blijft zoeken naar genot.

Veelal heeft het dus te maken met het feit dat je je maag misschien wel voldoende hebt gevuld, maar dat je niet echt hebt genoten van je eten.


Sta jezelf dus toe om lekker te eten en daarmee bedoel ik dat eten te kiezen waar jij echt zin in hebt. Denk dus niet alleen aan wat 'gezond' zou zijn, maar ook aan wat jou zou smaken.

17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven