• Bieke Derdeyn

Gevoelswerk: Mindfulness

Een zweverige manier om je hoofd stil te krijgen?

Over mindfulness bestaan nog heel wat misverstanden. Ik was er zelf ook schuldig aan, hoor. Ook ik dacht lange tijd dat zaken als mindfulness en meditatie als enige doel hadden om je hoofd stil te krijgen. Dat daarmee de stroom aan gedachten die soms tot vervelens toe door m'n hoofd raasden zouden verdwijnen bij het uitvoeren van een zweverig mindfulness ritueel.


Ik heb het dus ook tijdje op die manier proberen toe te passen, maar het bracht me geen rust en zorgde ervoor dat de gedachten soms net toenamen in plaats van verdwenen. Ken je het verhaal van de roze olifant? Wat gebeurt er als je jezelf oplegt dat je niet aan die roze olifant mag denken? Juist, je doet het net nog meer. Hetzelfde dus met die gedachten in m'n hoofd. Als je ervan uitgaat dat je ze niet meer mag hebben, duiken ze net nog sterker op.


Wat is mindfulness wel?

  • Mindfulness is een manier om terug te leren voelen en even van je hoofd af te zakken naar je lichaam.

  • Je probeert met je aandacht in het hier en nu te zijn.

  • Alles wat daarbij op je afkomt probeer je te observeren zonder erover te oordelen of iets te willen veranderen.

Hoe vaak zijn we niet bezig met iets en zitten we ondertussen al met onze gedachten bij iets totaal anders? Dat is het volledig tegenovergestelde van wat mindfulness is. Je bent niet met je bewustzijn bij wat je op dat moment doet, voelt of ervaart.


Zo gebeurt het dus heel vaak dat we ons niet bewust zijn van wat er in ons lichaam omgaat. We voelen niet want we zitten in ons hoofd en zijn met onze gedachten al bij iets anders. En wanneer je in je hoofd zit, kan je niet voelen.


Daarom kan mindfulness en het mindful leren uitvoeren van activiteiten voor heel wat mensen echt een waardevolle oefening zijn.


Mindfulness in de praktijk

Eén van mijn beste ervaringen met mindfulness en meditatie deed ik op bij het Breathworks mindfulness centrum in Gent. Daar volgde ik enkele jaren geleden zelf de opleiding rond mindfulness bij stress.


Bart wist op een heel toegankelijke en down-to-earth manier de principes van mindfulness en meditatie uit te leggen. Het werd voor mij duidelijk dat mindfulness voor iedereen anders kan zijn en dat het voor iedereen ook iets anders kan betekenen.


Daardoor is er helemaal geen juist of fout aan en net dat feit bracht voor mij persoonlijk al rust. Je kan niks fout doen want het gaat over in het moment zijn en voelen en ervaren wat er bij jou op dat moment te voelen en te ervaren valt.


Ik leerde om mijn gedachten niet meer te verdringen of weg te duwen, maar om ze te accepteren. Ik moet er niet meer tegen vechten zoals bij de roze olifant. Ze mogen er zijn, ze mogen opkomen en weer zachtjes weggaan zonder ermee te versmelten en erin te verdwijnen.


Daardoor komt er meer ruimte om regelmatig eens uit m'n hoofd te stappen en af te zakken naar m'n gevoel. En door meer te voelen kan ik voor mezelf veel beter uitmaken waar ik nood aan heb. Daar waar ik vroeger veel minder ruimte maakte om te voelen wat er in me omging en manieren zocht om die gevoelens te onderdrukken.


Eten kan voor sommige mensen zo'n manier zijn om gevoelens te onderdrukken waardoor je in de vicieuze van emotioneel eten kan terecht komen. Dat is ook de reden waarom ik tijdens mijn consultaties probeer om de basisprincipes van mindfulness en meditatie mee te geven aan mensen die het moeilijk vinden om 'uit hun hoofd te stappen' en te voelen wat er in hun lichaam gebeurt.

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven