• Bieke Derdeyn

Body neutrality: Hoe begin je er aan?

Oefening 1: Luisteren naar je lichaam

Je lichaam geeft je de hele dag door verschillende signalen. Daarmee communiceert het met jou en maakt het duidelijk waar het nood aan heeft.


Een aantal van die signalen zouden heel duidelijk moeten zijn want ze behoren tot onze basisbehoeften. Denk maar aan:

  • Een volle blaas als signaal om te plassen.

  • Een gevoel van vermoeidheid 's avonds als signaal om naar bed te gaan.

  • Een gevoel van honger als signaal om te eten en je brandstoftank aan te vullen.

  • Een gevoel van verzadiging als signaal dat je genoeg hebt gegeten en mag stoppen.

Er zijn ook heel wat tekenen van ons lichaam dat er iets aan de hand is die niet zo duidelijk zijn. Je merkt misschien wel op dat er iets uit balans is, maar de oorzaak is niet altijd voor de hand liggend. Denk maar aan:

  • Piekeren

  • Slecht slapen

  • Prikkelbaar zijn

  • Emotioneel eten

  • Snel ziek worden

  • Geen rust kunnen vinden

  • Heel erg zwart-wit denken

  • Meer roken of alcohol drinken

Een belangrijke oefening is dus om opnieuw te leren communiceren met je lichaam. Alleen als je je lichaam begrijpt kan je het geven wat het écht nodig heeft en zal je op termijn een betere relatie met je lichaam opbouwen.


Een handige tool om dit te onderzoeken is het bijhouden van een dagboek waarbij je aandacht besteed aan de signalen van je lichaam en hoe je daarmee omgaat.


Oefening 2: Omgaan met je saboteurs

Ja, ja, ook aan hoe je naar je lichaam kijkt en ermee omgaat dragen je saboteurs hun steentje bij. Negatief denken over je lichaam is aangeleerd gedrag. Je wordt er niet mee geboren. Geen enkel kind komt op de wereld met de overtuiging dat het lelijk is of te dik, te groot, te klein...


Maar wanneer er vanuit je omgeving opmerkingen worden gegeven over je uiterlijk en jij die interpreteert als kritiek op jezelf en wie je bent, dan kan dat de aanleiding zijn voor het ontstaan van je eigen kritische stem of saboteur. Als je saboteur maar hard genoeg zijn kritiek herhaalt in je hoofd, dan ga je het na een tijdje ook geloven.


De oefening hier is om te leren omgaan met je saboteurs zoals ik in één van de vorige blogberichten al heb overlopen.


Oefening 3: Je lichaam anders leren benoemen

Onze lichaamsbeleving beperkt zich vaak enkel tot hoe ons lichaam er uitziet. Dat maakt je kwetsbaar omdat je geen andere opties kent dan je lichaam te beoordelen op zijn uiterlijke kenmerken en voorkomen.


Vergeet niet dat je lichaam zoveel meer is dan de 'verpakking' waar jij inzit. Je lichaam doet ook dingen voor je, het heeft verschillende functies. Je kan je lichaam ook tactiel omschrijven of hoe het voelt wanneer je het aanraakt. Daarnaast kunnen bepaalde lichaamsdelen ook een symbolische waarde hebben.


Hiermee kan je oefenen door een aantal lichaamsdelen van jezelf op te schrijven waaronder ook zeker een paar die niet gerelateerd zijn aan je gewicht. Schrijf voor elk lichaamsdeel verschillende associaties op en denk daarbij ook welke functie dat lichaamsdeel heeft, hoe het aanvoelt en of er een bepaalde symbolische waarde of herinnering aan verbonden is.

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven